הסיוט הכי גדול של כל מי שמתכננים טיסה לחוץ לארץ או נמצאים כבר בחו"ל ומחכים לטיסה חזרה, הוא איחור משמעותי בטיסה או ביטול הטיסה עד לתאריך חדש. החוק בישראל נותן מענה של פיצויים להם זכאים מי שנקלעו למצב שכזה ומומלץ להכיר טוב יותר את החוק לפני הטיסה שלכם.
הזמנה של טיסה לחוץ לארץ היא לא עניין של מה בכך. מי שמזמינים טיסה מעוניינים לעשות זאת לשם חופשה שתכננו זמן רב, פגישה חשובה שהם חייבים לבצע, אירוע משפחתי או לימודים וכן הלאה. מקרה של איחור בטיסה או ביטול הטיסה יכול לגרום עגמת נפש ואף לנזק של ממש מעבר לכך.
בישראל יש חוקים תעופה שונים ואחד החשובים שבהם הוא חוק שירותי תעופה שחוקק ח"כ אחמד טיבי לפני מספר שנים. החוק הזה נועד לתת מענה למצבים של איחור או הקדמת טיסה, ביטול טיסה, רישום יתר בטיסה ועוד מצבים בהם הנוסע יכול להיפגע על ידי חברת התעופה ממנה הזמין כרטיס טיסה. בכל אחד מהמקרים הללו יש הגדרות ותנאים מאוד ברורים מה החובה של חברת התעופה ואיזה פיצויי מגיע לאותו הנוסע.
מה הפיצויים שמוגדרים במסגרת חוק שירותי תעופה?
חוק שירותי תעופה נותן מענה לכמה סיטואציות אפשריות בהן מגיע פיצוי לנוסע.
אלו הפיצויים שמוגדרים בחוק:
- פיצוי על איחור בטיסה – במקרה של איחור בטיסה, היקף הפיצוי הוא על בסיס זמן האיחור. עד שעתיים איחור ייחשבו זמן סביר שבו אין פיצוי לנוסע. שעתיים ועד 5 שעות איחור מחייבות את חברת התעופה לדאוג לנוסע לאמצעי תקשורת אם דרוש לו ליצירת קשר וגם למזון ושתיה. איחור של 5 עד 8 שעות מאפשר לנוסע לקבל טיסה חלופית בתנאים טובים יותר או פיצוי שתציע לו חברת התעופה, לבטל את הטיסה שלו לחלוטין ולקבל החזר כספי מלא והטבות מחברת התעופה, לינה בשדה התעופה בהמתנה לטיסה חליפים וכן הלאה.
- פיצוי על ביטול טיסה – במקרה שהטיסה מבוטלת לחלוטין או שהיא מתעכבת בפרק זמן שעולה על 8 שעות, יהיה על חברת התעופה לפצות את הנוסע בהחזר כספי מלא על ביטול הטיסה שלו או להציע לו טיסה חליפית במועד אחר בתנאים יותר טובים (מחלקה משודרגת וכדומה). כמו כן חברת התעופה חייבת לפצות אותו כספית על פי טווח הטיסה המתוכנן של הנוסע. היעדים מחולקים ל 3 טווחים שונים וגל אחד מהם כולל סכום פיצוי אחר שאין עליו עוררין מבחינת החוק. טווח קצר (טורקיה) 1290 ₪ , טווח בינוני (ברלין) 2060 ₪ וטווח ארוך (טוקיו) 3080 ₪ לכל נוסע.
אין כל ספק שמצבים כמו אלו שתוארו אינם נעימים לנוסע (בלשון המעטה) ולכן החוק מגיע להגן על הנוסע ולגרום לכך שחברות התעופה יתאמצו יותר כדי להימנע ממצבים של הקדמת טיסה, ביטול טיסה, אובר בוקינג בטיסה או איחור בטיסה. כאשר הן יודעות שעליהם לשלם פיצוי על עיכוב בטיסה או ביטול שלה, הן ללא ספק ישקיעו הרבה יותר בהקפדה על לוח זמנים תקין לטובת הנוסע.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר עוזר לנוסעים ישראליים להשיג את הפיצוי שמגיע להם על פי חוק, מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום, גם לא משלמים כלום!